Interview with Mr. Gerd Zillner, Frederick Kiesler Foundation
12th July, 2021, Interview time 15:00-17:00
1. The relation between Kiesler’s daily life and Jewish community.
Kiesler's life can be classified into 4 sections by the different sites where he was alive: Vienna, Paris, New York and Venice.
During his time in New York, where he successfully designed a bookstore in the 1920s and a stage design at the Jewish school in 1934,
his wife Stefanie earned their living by making a career in a public library. They were particularly poor and he had to rely on the Jewish community.
But after he started working at the Juilliard School, he became involved in the non-Jewish communities and established himself as an artist.
The fact that he belonged to the different communities in the different sites shows that he was a very realistic person with the Jewish spirit as merchants.
2. The reason why Kiesler had connections to both Guggenheim and MoMA.
The key people who connected Kiesler and Peggy Guggenheim were Harry Passel, who was a creator and art critic, and Marcel Duchamp. Kiesler himself acted to establish this relationship. After that, Kiesler refused Guggenheim's invitation, but his disapproval of Frank Lloyd Wright's use of the Spiral Road before him, for example, shows that he wanted to be in a higher position in the Jewish community.
The relationship between MoMA and Kiesler was more incredible, and the key person who connected the two was Arthur Drexler,
who was a director of MoMA. He always had a good relationship with MoMA officials, and this relationship can be seen in the current MoMA.
3. The difference between “Endless” and “Infinity.”
Depending on when he began thinking “Endless” in English, “Endless” may have more artistic and metalogical meanings than “Infinity”.
“Infinity” means infinity, but “Endless” means infinity within a finite space as Kiesler practices in some exhibition designs.
4. The subtle relation between the Geodesic Dome by Buckminster Fuller and the Endless House.
Kiesler and Fuller belonged to the same group which was the structural study associates, and had contact with each other.
We can find similarities in the logic of both Fuller's "finite earth" and Kiesler's "infinity in a finite space." However,
fundamentally Fuller was an engineer type and Kiesler was a poetic type, so the forms that emerged finally were almost the exact opposite.
We guess that the reason for the similarity in two logics and the difference in two forms can be attributed to the presence or absence of culture.
Fuller's lack of any romantic thought led him to create a perfect circle, while Kiesler's romanticism led him to create a distorted egg.
Conclusion
Considering that Kiesler was born in 1890, he must have been influenced by Einstein's theories.
This historical background, as well as the fact that he actually attempted to design architecture with a scientific approach, suggests that he was a very pragmatic thinker.
The ultimate goal of our project is to reveal the essence of “links” or “endless” from this non-poetic direction. As a first step toward this goal,
we will clarify the relationship found between Kiesler's and Fuller's theory and form.
2021年7月12日、フレデリック・キースラー財団の上級研究員であるガード・ジルナー氏にインタビューを行った。
1. キースラーの日常生活とユダヤ人コミュニティとの関係について。
キースラーの生涯は、彼が過ごした場所によって、ウィーン、パリ、ニューヨーク、ベニスの4時期に分類される。ニューヨーク期は、1920年代にブックストア、1934年にはユダヤ人学校で舞台のデザインを成功させている。
しかし、妻のステファニーが公共図書館でキャリアを積んで生計を立てていたため、特に貧しく、キースラーはユダヤ人コミュニティに頼らざるを得なかった。
ジュリアード音楽院で正式に雇われてからは、ユダヤ人以外のコミュニティにも人脈を広げ、芸術家としての地位を確立していった。
その時期の立場や地位に合わせた各地のコミュニティに属していたということは、彼が商人としてのユダヤ人精神を持った、非常に実利主義の人物であったことを示している。
2. キースラーがグッゲンハイムとMoMAの両方に関係性を持っていた理由。
キースラーとペギー・グッゲンハイムを結びつけたキーパーソンは、クリエイターであり美術評論家でもあったハリー・パッセルと、マルセル・デュシャンである。この関係を築くために、キースラー自身が自ら行動した。
その後、キースラーはグッゲンハイムからの誘いを断るなどしているが、おそらくMoMAとのバランスを図ってのことだったのではないかと考えられる。
フランク・ロイド・ライトが先にスパイラルロードを使用したことをキースラーが不服に思っていることからも、ユダヤ人社会の中でより高位にいたいという彼の欲求が感じられる。
MoMAとキースラーを結びつけたキーパーソンは、MoMAのディレクターを務めていたアーサー・ドレクスラーである。彼は常にMoMAの関係者と良好な関係を築いており、この関係は現在のMoMAにも見られる。
3. "Endless "と "Infinity "の違い。
彼が英語で "Endless "を考え始めた時期にもよるが、"Endless "は "Infinity "よりも芸術的で非常に論理的な意味を持っている。
"Infinity "は無限を意味するが、"Endless "は、キースラーがいくつかの展覧会で実践しているように、有限の空間の中での無限を意味する点で、両者は異なる。
4. バックミンスター・フラーのジオデシック・ドームとエンドレス・ハウスの微妙な関係。
キースラーとフラーは、構造研究会という同じグループに所属し、もともと交流があった。フラーの「有限の地球」と、キースラーの「有限の空間における無限」の論理には共通点も見られる。
しかし、基本的にフラーは技術者の視点から、キースラーは詩的で哲学的な意味も含めて設計しているため、最終的に出てきた形はほぼ正反対であった。論理が類似しているのに形が対極的になる理由は、文化の有無にあるのではないかと推測する。
フラーは情緒的で夢想的な思想がないために真円の球をつくり、キースラーはそれがあるために歪んだ卵を作ったのである。
結論
キースラーが1890年生まれであることを考えると、アインシュタインの影響を受けているはずである。このような時代背景に加え、実際に科学的なアプローチで建築を設計しようと試みていたことから、彼は非常に実利的な思考の持ち主であったと考えられる。
私たちのプロジェクトの最終目標は、このようなキースラーの実利的側面から「リンク」や「エンドレス」の本質を明らかにすることである。そ
のための第一歩として、キースラーとフラーの理論と形態の間に微妙な関係性があるという仮説を立て、今後それを検討していく。
Published on August 06, 2021
早稲田大学創造理工学部建築学科 Waseda University School of Creative Science and Engineering Architecture
Copyright (C) 2014 Watanabe Taishi Laboratory, Department of Architecture, Waseda University. All Rights Reserved.